ONZE TOEWIJDING

Gezien de milieu-uitdagingen waar we voor staan, is het ons doel om waterverbruik, CO2- uitstoot, afval en voedselverspilling te verminderen.

In onze dagelijkse activiteiten streven we ernaar om waar mogelijk verspilling van waardevolle grondstoffen te voorkomen. Bovendien willen we onze impact op het milieu verminderen door het water- en elektriciteitsverbruik te verminderen en recyclage aan te moedigen

Water

Het belang van water mag niet als vanzelfsprekend worden beschouwd. Daarom heeft ons hotel waterbesparende voorzieningen: onze toiletten zijn uitgerust met waterbesparende reservoirs en we moedigen gasten aan om hun kamer niet elke dag te laten schoonmaken.

Zo kunnen we onze gasten bewust maken van het belang van waterbesparing bij het schoonmaken van kamers en het wassen van lakens en handdoeken.

Bij de dagelijkse schoonmaak van het hotel worden niet-chemische schoonmaakmiddelen gebruikt om watervervuiling en -verontreiniging te voorkomen.

Electriciteit

Het hotel wordt momenteel verwarmd door stookolie, maar het is ons voornemen om ons energieverbruik te verminderen en op lange termijn zijn we van plan om apparatuur voor hernieuwbare energie te installeren.

Sinds 2018 hebben we in 90% van onze kamers ramen met dubbele beglazing geïnstalleerd en de verwarmingstijden en -temperatuur verlaagd. Bovendien zijn drukbezochte ruimtes uitgerust met automatische LED-verlichting om de verspilling van elektriciteit te verminderen.

Papier

Papierverbruik heeft een aanzienlijke impact op het milieu en leidt tot ontbossing, enorm water- en energieverbruik en afvalproblemen.

In de afgelopen jaren hebben we besloten om papier niet alleen te recycleren, maar ook om het gebruik ervan in onze dagelijkse werkzaamheden te verminderen en zo onze impact op het milieu te minimaliseren.

Plastic

Plasticvervuiling is een van ’s werelds grootste milieuproblemen geworden. Plastic voor eenmalig gebruik is verantwoordelijk voor 36% van het plastic dat elk jaar wordt geproduceerd (UNEP, Visual Feature | Beat Plastic Pollution. (2022, 1 maart), vervuilt natuurlijke habitats en bedreigt flora en fauna wereldwijd. We zetten ons in om het gebruik van plastic voor eenmalig gebruik in onze kamers en vergaderfaciliteiten te verminderen.

Vanaf dit jaar zijn er geen wegwerpplastic voorwerpen meer in de kamers aanwezig: plastic flessen zijn vervangen door kartonnen waterflesjes en individuele toiletartikelen voor eenmalig gebruik zijn vervangen door hervulbare flessen.

Bijen

Le Plaza heeft sinds begin april 2014 3 bijenkorven geïnstalleerd op het terras op de 3e verdieping. Deze actie maakt deel uit van onze inspanningen om onze ecologische voetafdruk te verkleinen. Er is een team van medewerkers samengesteld om voor deze bijenkorven te zorgen.

De helft van het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bestaat uit groene ruimten, waarvan 8.000 hectare een buitengewone biodiversiteit herbergt. Deze diversiteit, in combinatie met de afwezigheid van chemische producten, maken van de stad een paradijs voor bijen. In de botanische tuinen (400 m) en het Koninklijk Park (1 km) vinden bijen de biodiversiteit aan bloemen die ze nodig hebben voor de productie van honing, die op het platteland steeds zeldzamer wordt door de monocultuur en het intensieve gebruik van pesticiden en andere fytosanitaire producten. Er kan worden gewezen op de vervuiling van de stad, maar er zijn talrijke analyses uitgevoerd waarin er geen sporen van lood, kwik of andere vervuilende stoffen aangetroffen werden in stadshoning. Tot slot zorgen de hogere temperaturen in de stad voor een langere bloeiperiode dan op de velden, waardoor de foerageerperiode wordt verlengd en de honingproductie per bij toeneemt.

Om 1 kg honing te produceren, leggen bijen gemiddeld 40.000 km af en verzamelen ze 500.000 bloemen. Tussen maart en juli leven er in elke bijenkorf 80.000 bijen en een koningin die tot 2000 eitjes per dag kan leggen. De eerste oogst bedroeg 20 kg. Aangezien de honing uit de stad van uitstekende kwaliteit is, wordt aangeboden aan onze VIP-klanten en het hotelteam om hen te bedanken voor hun inzet.

Please do NOT clean my room

In 2022 hebben we een nieuw programma geïntroduceerd, “Please do not clean my room”, waarbij gasten ervoor kunnen kiezen om hun kamer niet schoon te laten maken. In ruil daarvoor planten we een boom in samenwerking met Ecologi.

Dit programma maakt onze gasten bewust van het belang van waterbesparing. Het stelt ons in staat om water te besparen en tegelijkertijd de door het hotel veroorzaakte uitstoot gedeeltelijk te compenseren door herbebossingsprojecten over de hele wereld te steunen. Dit programma is een groot succes sinds de lancering en tot nu toe hebben we al meer dan 3000 bomen geplant.

Evenementen

In ons doel om het gebruik van plastic voor eenmalig gebruik volledig te verminderen, kunnen we met trots aankondigen dat we het gebruik hiervan tijdens onze evenementen hebben geëlimineerd en dat we nu plasticvrije evenementen kunnen garanderen. Bovendien kunnen onze gasten vragen om biologische en lokale menu’s. We geven hen ook de optie om restjes van hun evenement te doneren aan verenigingen om voedselverspilling te voorkomen. Ondanks onze inspanningen om de impact en uitstoot aanzienlijk te verminderen, weten we dat het onmogelijk is om een impact van nul te bereiken. Toch zullen we vanaf midden 2024, in samenwerking met CO2Strategy, onze klanten de mogelijkheid bieden om de ecologische voetafdruk van hun evenementen te berekenen en hun uitstoot te compenseren. Zo kunnen onze gasten zich bewust worden van hun uitstoot en deelnemen aan herbebossingsprogramma’s in verschillende delen van de wereld.

Onze duurzame leveranciers

In de afgelopen jaren zijn sociale en ecologische verantwoordelijkheid de focus van onze activiteiten geworden, dus hebben we besloten om te werken en samen te werken met leveranciers die dezelfde waarden onderschrijven. De meeste van onze leveranciers hebben eco-labels en certificaten die hun toewijding bewijzen om kwaliteitsproducten en -diensten te produceren en tegelijkertijd zorg dragen voor hun impact.

Fragment uit een interview met Nedlin:

“Le Plaza is een Green Key hotel, wat inhoudt dat wij ons inzetten voor een duurzame ontwikkeling. Hoe dragen jullie hiertoe bij?”

“Duurzaamheid is één van onze prioriteiten en maakt deel uit van de waarden van ons bedrijf. De Nedlin-teams hebben een “programma voor duurzame ontwikkeling
programma” bestaande uit 4 precieze ecologische doelstellingen en meten vervolgens de resultaten. Een jaar lang wordt een doelstelling toegewezen aan een van onze teams, die deze vervolgens moet ontwikkelen en ervoor moet zorgen dat er inderdaad vooruitgang wordt geboekt. Bijvoorbeeld, wanneer we een offerte uitsturen naar een klant, stellen we de “gewone” variant van het product voor, alsook de duurzame variant. Zo proberen we onze klanten bewust te maken van de mogelijkheden. Le Plaza heeft de keuze gemaakt om voor bepaalde producten over te stappen naar biokatoen, wat een duurder maar duurzamer alternatief is. Een ander voorbeeld is het installeren van zonnepanelen in de bedrijven, wat ervoor zorgt dat het verbruik wordt verlaagd met 66% in Stein en 50% in Hoensbroek. Tot slot is het transport een voorbeeld, we bekijken of we onze vrachtwagens op LNG in plaats van diesel kunnen laten rijden, wat tot 25% minder CO2 uitstoot zou leiden..

“Nedlin is goed op weg om een bedrijf met 0 uitstoot te worden, kan u dit verder toelichten ?

“0 zal in de nabije toekomst nog niet lukken, daarvoor staat de technologie nog niet ver genoeg. Maar ik verzeker je dat we alles doen wat mogelijk is. Julius Caesar zei ooit: “Liever de eerste in mijn dorp dan de tweede in Rome” en daarmee ga ik helemaal akkoord!”

Mobiliteit

Binnen onze teams zetten we ons in om zachte mobiliteit te bevorderen. We moedigen het gebruik van het openbaar vervoer, te voet en met de fiets aan, in het bijzonder met de installatie van nieuwe fietsenstallingen.

Om deze aanpak te ondersteunen, worden trein- en MIVB-abonnementen voor 100% terugbetaald. Telewerken wordt ook aangemoedigd en minstens een dag per week toegepast om de noodzaak om te pendelen te vermijden.

Bovendien worden zakenreizen tot een minimum beperkt en waar mogelijk vervangen door videoconferenties of audioconferenties. Wanneer reizen niet vermeden kan worden, wordt de voorkeur gegeven aan treinreizen boven vliegreizen.

Het hotel is ook van plan om hybride voertuigen in te zetten voor minder vervuilende autoritten.

Eco-cheques

We willen onze werknemers bewust maken van onze verantwoordelijkheid voor het milieu, zodat ook zij een duurzame levensstijl kunnen aannemen. Sinds 2009 geven we jaarlijks eco-cheques aan al onze werknemers, die ze kunnen gebruiken om milieuvriendelijke producten en biologisch voedsel te kopen. Op die manier moedigen we hen aan om ons engagement ook in hun privéleven toe te passen. Dankzij het Green Key-label zijn de meeste eco-cheques bruikbaar en worden ze geaccepteerd op de Plaza.

In 2019 zorgde het gebruik van ecocheques voor een geschatte besparing van 274 duizend ton CO2. Dit vertegenwoordigt 0,23% van de totale jaarlijkse uitstoot van België en heeft een maatschappelijke kostprijs tussen €21 miljoen en €42 miljoen.

(Een ecocheque is een waardebon voor de aankoop van milieuvriendelijke producten en diensten)

LABELS

Het hotel is bekroond met het label “Green Key” en het label “Entreprise EcoDynamique / Ecodynamische Onderneming”, een bewijs van onze inzet en ons voortdurende werk om de impact van onze activiteiten op het milieu te verminderen.

Het “Green Key”-certificaat is een standaard voor uitmuntendheid op het gebied van milieuverantwoordelijkheid en duurzame bedrijfsvoering binnen de toeristische sector. Met dit prestigieuze certificaat verplichten bedrijven zich om ervoor te zorgen dat hun toeristische faciliteiten voldoen aan de strenge criteria van de Foundation for Environmental Education (FEE).

De Green Key is de belofte van een accommodatie aan haar gasten dat ze, door voor hen te kiezen, helpen een verschil te maken voor het milieu en duurzame ontwikkeling. De hoge milieunormen die van deze accommodaties worden verwacht, worden gehandhaafd door middel van strenge documentatie en frequente inspecties (Green Key – Green Key Programma, n.d.)

Le Plaza Hotel Greenkey Certificaat

Le Plaza Theater Greenkey Certificaat

Het label “Ecodynamische Onderneming” is een officiële en gratis erkenning. Het beloont en stimuleert ondernemingen, non-profitorganisaties en instellingen in de openbare of privésector in Brussel die stappen ondernemen om de impact van hun activiteiten op het milieu te verminderen.

Het label beoordeelt eco-managementprocessen aan de hand van een schaal met drie niveaus van milieuprestaties: één, twee of drie sterren. Het benadrukt initiatieven op het gebied van afvalpreventie en de circulaire economie, rationeel energiegebruik, goed beheer van de mobiliteit van werknemers en duurzame voeding (Label Entreprise Ecodynamique, n.d.)